Občina Jesenice

Izhodiščna točka: pri domu Trilobit, Javorniški Rovt
dom Pristava, Javorniški Rovt
Dolžina poti: 8,2 km
Čas poti: 5h, +1h za krak do rudnikov Mn rude, +1h za krak do sedla Medvedjek nad Medjim dolom
Višinska razlika: 563 m (vzpon do pl. Seča 758m)
Najnižja točka: 940 m
Najvišja točka 1503 m (pl. Seča, sedlo Medvedjek 1698m)
Razgled: na točki 5 pod Medjim dolom lep razgled na Javorniški Rovt in Julijce, panoramska tabla, na sedlu Medvedjek (pl. Seča) razgled na Julijce, dolino Drave, Visoke Ture
Primerni letni čas: pomlad, poletje, jesen
Primernost: skupine, šole, otroci, družine

Opis poti:

Pot je bila urejena v letih 1998/99 v sodelovanju Občine Jesenice in Centra šolskih in obšolskih dejavnosti (CŠOD) oziroma doma Trilobit, ki deluje v okviru centra. Namen učne poti je bil širši populaciji ljudi predstaviti okolje, ki ima poseben pomen zaradi  kulturno-zgodovinskih in naravnih vrednot. Območje je dolga desetletja spadalo v pas z omejenim gibanjem zaradi bližine Slovensko-Avstrijske meje.
Dolžina poti je 8200m, višinska razlika med najnižjo in najvišjo točko poti je 400m. Pot je deloma lahka, na posameznih odsekih zahtevna. Na poti je 15 točk, ki so opremljene z informacijskimi tablami. Začetek in konec poti je pri domu Trilobit, ki stoji ob umetnem akumulacijskem jezercu, zgrajenim za potrebe železarne pred več kot sto leti. Markirana je z oznakami na katerih sta prekrižani rudarski kladivi, sredi katerih je silhueta trilobita. Prva točka je ob igrišču tik za domom in prikazuje kamninsko zgradbo ozemlja z geološkim stolpom in informacijsko tablo. Pot nadaljujemo mimo doma navkreber proti ledeniški dolini Medji dol.
Ob jezeru nas tabla pouči o zgodovini gradnje vodnega zajetja, pomenu za življenje in človeka. Nadaljujemo naprej mimo vodnih zajetij in cevovodov, kjer med ledeniškimi bloki v več izvirih prihaja na površje potok Javornik.
Nad izviri Velikega Javornika se lahko odločimo za ogled manganovih rudnikov, ki so nekoliko iz krožne poti, kar nam bo vzelo z ogledom ostankov rudniških rovov slabo uro. Pot se sicer nadaljuje proti Medjemu dolu. Tam, kjer se strma pot v ledeniški dolini prevesi v nekoliko zložnejšo, spoznavamo značilne rastlinske združbe v ekstremnih gorskih rastiščih in njihove značilne predstavnike. Pot se kmalu razcepi. Lahko se odločimo za spust navzdol ali pa podaljšamo navkreber do avstrijske meje. Če nadaljujemo navkreber lahko pridemo do ledeniške krnice, ki se kot velik amfiteater odpira nad dolino. Ob robu doline prispemo na planino Seče in do vrha grebena med Stolom in Golico, kjer nam mejni kamni povedo, da smo ob meji z Avstrijo. Odtod je ob jasnem vremenu prelep razgled na Koroško in naprej proti Centralnim Alpam. Gremo nazaj do razcepa kjer se spuščamo preko melišča ob strmih stenah s prečudovitim pogledom navzdol na Javorniški Rovt in naprej proti Julijcem. Po lovski stezi se spustimo do Konjskih pečin. Tam je pod potjo kratek, a izredno ohranjen odsek rudniškega rova, v katerem so še ohranjena lesena vodila za rudniški voziček, kakršen je prikazan v železarskem muzeju na Jesenicah.
Kmalu pridemo do makadamske ceste na Mavrah, po kateri gremo vse do križišča za Savske jame in nekoliko naprej, kjer nas markacija usmeri navzdol v grapo potoka. Ob cesti bodimo pozorni na tablo, ki nas opozori na razgled preko značilnih gozdnih sestojev. Na območju Lepene opazujemo ostanke nekdanjih rudarskih zgradb in peči za praženje rude. Spodaj ob potoku so razgaljene plasti s fosili, ki pripovedujejo zgodbo o tem, da je bila tu nekoč morska obala s peščenimi sipinami na katerih so uspevale palme.
Pot nadaljujemo po oznakah po stari rudarski poti do Planinskega doma na Pristavi z jezerci in dediščino družine Zois. Tam se lahko odžejamo in okrepčamo, potem pa nadaljujemo prek pašnikov in gozda nazaj do doma Trilobit. Tam se med skupinico zgradb skriva še biser tehnične dediščine – HE Javorniški Rovt.